Main menu

Los internet populair. Probleem voor providers

Los internet populair. Probleem voor providers?

Losse internetabonnementen winnen aan populariteit. De zogenaamde ‘internet only’pakketten doen het vooral goed bij jonge consumenten. De groep die traditioneel televisie kijken eigenlijk allang vaarwel heeft gezegd en via Netflix en allerlei andere online diensten aan tv content komt.

Vaste telefonie was al even uit beeld en nu ook televisie niet meer standaard wordt afgenomen gaan providers terug naar een internet only propositie. En zeker na een verhuizing kiezen steeds meer mensen voor alleen internet. Kennelijk is een verhuizing voor velen hét uitgelezen moment om het verbruik weer eens onder de loep te nemen. En zodra blijkt dat de televisie uit blijft maar tablets en laptops de rol hebben overgenomen zal het gezin eerder voor een internet only abonnement gaan. Zo bleek uit onderzoek van Breedbandwinkel.nl, een site om glasvezel te vergelijken.

Providers hebben hier een nieuwe uitdaging aan, hun marge daalt nu mensen steeds minder diensten afnemen. Hoe moet hierop worden ingespeeld?

Internet naar 500Mb/s
De vraag naar data blijft toenemen. Hoewel televisiekijken steeds minder vaak via de traditionele tv gebeurd is de vraag naar televisiecontent (films en series) explosief toegenomen de afgelopen jaren. Het succes van HBO is een voorbeeld hiervan. De manieren van uitzenden zijn alleen veranderd. On demand en op verschillende apparaten maar mensen blijven kijken. Snellere internetverbindingen zijn van levensbelangrijk voor providers. Alleen daarom kan DSL afgeschreven worden. De strijd zal tussen kabel en glasvezel losbarsten als deze al niet losgebarsten is. Niet voor niets voert Ziggo continu de snelheid op. Verwacht wordt dat 500Mb/s binnen enkele jaren de standaard is. En dat is ook wel nodig als we straks CV, alarm en misschien zelfs ijskasten via het internet aansturen. Providers moeten dus blijven investeren in hun infrastructuur om klanten te winnen. Ook buiten stedelijke gebieden.

Bundelen

Toch weer bundelen? Ja. Maar niet met tv en vaste telefonie maar met mobiel. In quad play zie ik geen toekomst maar wel in dual play waarbij er een zeer snelle verbinding gebundeld wordt met een goed mobiel product waarbij data onbeperkt is. Providers zijn hier natuurlijk al langer mee bezig. De fusie tussen Ziggo en Vodafone is niet voor niets in gang gezet. Maar de uitvoering is nog magertjes. Onbeperkt data is natuurlijk de toekomst. Als dit nog niet kan door 4G is het openstellen van Wifi netwerken wellicht een oplossing.

Prijs verhogen

Dit is natuurlijk niet optimaal voor de consument maar providers lijken zich al bewust van het probleem en verhogen prijzen. KPN verhoogde eerder al de wholesale prijzen waardoor Fiber.nl en Stipte in de problemen kwamen. Maar ook T-Mobile, Ziggo en Tele2 hebben hun maandtarieven verhoogd. Kennelijk zien providers hun marge al afnemen en is prijsverhoging de enige manier. Natuurlijk verpakken ze de boodschap anders en draait het om investeringen in betere infrastructuur. Maar DSL providers verbeteren bar weinig aan hun infrastructuur.

Providers lijken op korte termijn vooral voor prijsverhoging te gaan. Dit zal alleen niet voldoende zijn. De investering in glasvezel en ‘dual play’ is op lange termijn nodig om de veranderde eisen van de consument bij te kunnen benen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Laatste nieuwsitems